Det er blevet sådan, at det kan være en hel karriere at være YouTuber. Dermed kan du både tjene penge og blive beskæftiget mange timer om ugen, hvis det lykkedes dig at opsætte en succesfuld kanal med mange, trofaste følgere. Men hvordan gør man så lige præcis det? Der er ingen sikre svar på spørgsmålet, men her kan du læse mere om, hvad der ofte vil være kendetegnene ved en succesfuld YouTuber.
Godt indhold med et tema
De fleste kendte YouTube-kanaler har et bestemt tema. Det er altså de færreste, der som udgangspunkt laver en kanal, hvor du bare følger med i deres liv. Der skal ligesom være noget, som binder det hele sammen. Det kan være alt muligt forskelligt, men det bliver naturligvis nødt til at være områder, som andre også interesserer sig for.
Du kan sagtens lave en kanal, der handler om en bestemt fugleart i Danmark, men her er sandsynligheden for at blive kendt nok temmelig lille. Du bliver nødt til at finde noget indhold, mange er vilde med, hvis du vil frem i YouTube-verdenen. Det kunne for eksempel være gaming eller skønhed, som er nogle af de helt store vindere, når det kommer til content.
Så skal indholdet naturligvis også være af en vis kvalitet. Det er derfor ikke nok at filme dig selv, som sidder og spiller Minecraft, imens du tilføjer en kommentar af og til. Du skal tænke over underholdningsværdien og planlægge, hvad det er for nogle videoer, du gerne vil lave. Ellers bliver din kanal bare endnu en lunken fuser uden følgere.
Skab et brand
Noget af det, de fleste succesfulde YouTubere har tilfælles, er at de er en samlet pakke. Du får ikke bare en række videoer, men også Instagram, Facebook-fansider, merchandise butikker og gæsteoptrædener hos andre YouTubere eller måske endda i TV eller radio. På den måde strækker de sig udover videoernes grænser, så det er muligt at opbygge en reel fanbase.
Det med fanbasen er vigtigt, for det er dem, som sørger for, at du tjener penge, fordi de vender tilbage til dit indhold igen og igen. Herudover kan de være behjælpelige i mange andre situationer, fordi de simpelthen har din ryg og hjælper dig med en masse gratis promovering. Så hvis du gerne vil gøre det godt, er det vigtigt du opbygger et sikkert brand, man kan være fan af. Hvis du henvender dig til et yngre publikum, skal du derfor også tage stilling til ikke blot disse, men også deres forældre. Det skal nemlig være et brand, de også kan acceptere og anerkende som værende i orden, for ellers er der stor sandsynlighed for, at der i hvert fald ikke bliver købt meget merchandise, og at du i værste fald mister din følger.
Hvem henvender du dig til?
Hvem du laver din videoer til, at netop super vigtigt at overveje. Her skal du i første omgang tænke på, at det normalt er den yngre del af befolkningen, som bruger meget tid på YouTube. Det er bare rigtig svært at starte en succesfuld kanal, hvis du primært laver indhold til midaldrende, for de er slet ikke så aktive som de unge.
Der er selvfølgelig også forskellige grupper inden for den unge skare, for du kan både lave indhold til børn, teenagere og dem i 20’erne. Du kan ikke favne bredt, for så bliver det noget rod, så vælg klart på forhånd, hvem du laver videoer til.
En måde at komme i gang på, kan være at køb YouTube-subscribers billigt, så du kan komme godt i gang. Det er vigtigt ikke at smide for mange penge ind, når du ikke på forhånd ved, om det bliver en succes. Heldigvis er der god mulighed for at få fat i subscribers til ganske få penge, og det sætter altså bare gang i en gruppeeffekt når folk kan se, at du er populær.